[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

بازار هایی مثل بورس و شبیه آن جزو پیچیده‌ترین بازارهای موجود در دنیا هستند. بازاری که تنها با بهره‌گیری از دانش و مهارت‌های مختلف می‌توان در آن موفق بود. یکی از این مهارت‌ها توانایی انواع تجزیه و تحلیل‌های مختلف است که بخش جدانشدنی و مهمی از این بازار به حساب می‌آید. تابلوخوانی و فیلترنویسی جزو اولین مهارت‌هایی هستند که تحلیل‌گران بورس باید آن‌ها را آموزش ببینند و از این نظر می‌توان آن‌ها را جزو مهم‌ترین دانش‌های پیش‌نیاز تحلیل در بورس برشمرد.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”40px”][vc_column_text]

تابلوخوانی بورس چیست؟

در همه بخش‌های دنیای بورس، از تحلیل‌های مختلفی از جمله تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. تحلیلی که اساس آن بر مبنای بررسی تحرکات بازار و پیش‌بینی آینده آن بود. علاوه‌براین بسیاری از افرادی که حتی در بورس نیز فعالیت ندارند، علاقه دارند تا از اتفاقاتی که در بازار رخ می‌دهد اطلاعاتی کسب کنند. یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر برای این افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد، تابلوخوانی است.

در ساده‌ترین تعریف می‌توان گفت این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با خواندن تابلوهایی که در بورس وجود دارد، فعالیت‌های سهام‌داران مختلف، حجم معاملات و دیگر اطلاعات، بتوانید روند موجود را شناسایی و تصمیم‌گیری کنید. متخصصان این حوزه معتقدند با تسلط بر این مهارت می‌توانید به روانشناس بورس تبدیل شوید و با انواع بررسی نمادهای مختلف در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‎مدت و بلندمدت، به نوعی نبض بازار را در اختیار گرفته و جزو حرفه‌ای‎های بورس باشید.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”50px”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”61684″][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][headings heading=”تابلوخوانی چه اطلاعاتی به مخاطبان می‌دهد؟”][/headings][vc_empty_space][vc_column_text]

برای آنکه به اطلاعات و نمادهای موجود در بورس دست پیدا کنید می‌توانید نام آن را در گوگل جستو کنید اما بهترین راه مراجعه به سایت tstemc است که به عنوان مرجع اصلی داده‌های بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. کافی‌ست نام بورس را در موتورجستجوی گوگل خود بنویسید تا این سایت که از طرف شرکت مدیریت فناوری بورس تهران پشتیبانی می‌شود، دست پیدا کنید. در واقع می‌توان تابلوخوانی بورس ایران را به معنای درک داده‌های موجود در این سایت عنوان کرد.

در صفحه اول این سایت اطلاعات کلی از سهام مشاهده می‌شود و در صورت نیاز به داده‌های یک سهام خاص، باید آن را جستجو کرد. در بخش‌های مختلف تابلو بورس می‌توان داده‎های مربوط به تغییرات سهم از جمله قیمت پایانی و آخرین سهم را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کرد. همچنین تعداد و حجم معاملات، سابقه معاملاتی سهم، میانگین حجم در ماه، تعداد خریداران، تعداد فروشندگان نمایش داده می‌شود.

حجم مبنا یا حداقل تعداد سهمی که باید مورد معامله قرار بگیرد تا سهم مورد نظر در محدوده دامنه نوسان کامل رشد و یا کاهش پیدا کند و سهم شناور که عبارتست از بخشی از سهام که سهام‌داران تصمیم به فروش آن را دارند و به نظر می‌رسد به زودی برای معامله عرضه شود، از دیگر داده‌هایی است که تابلوخوانی در بورس به کاربران خواهد داد.

از دیگر اطلاعاتی که تابلوخوانی به شما می‌دهد، روند کنونی معاملات است. این بخش از بخش‌‎های جذاب برای تحلیل‌گران به شمار می‌آید. در این بخش هر سه حالت کلی که می‌تواند برای یک سهم وجود داشته باشد، به نمایش در می‌آید. در حالت اول ممکن است اشخاص زیادی به دنبال خرید باشند که در این صورت صف خرید شکل می‌گیرد. حالت دوم وجود صف فروش برای یک سهام است که در این حالت افراد زیادی قصد فروش سهام را دارند و در نتیجه صف فروش ایجاد می‌شود و یا در حالت سوم تعداد خریداران و فروشندگان متناسب هستند که این حالت باعث تعادل می‎شود.

یکی دیگر از بخش‌های مهم تابلوخوانی بورس، نمودارهایی است که در خصوص قیمت و حجم در طول شبانه روز، قیمت پایانی که یک میانگین از همه قیمت‌های یک سهم است و همچنین P/E و EPS نمایش داده می‌شود.

[/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1593584832205{background-image: url(https://www.ratinbourse.ir/wp-content/uploads/2020/05/4543534-2.jpg?id=61484) !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_empty_space][headings heading_color=”#ffffff” heading=”پیش نیاز این دوره”][/headings][vc_empty_space][headings heading_color=”#ffffff” tag=”h4″ heading=”آشنایی اولیه با بازار بورس و صفحه TSETMC همچنین اصول ابتدایی تحلیل تکنیکال”][/headings][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”55px”][vc_empty_space][vc_column_text]

فیلترنویسی در بورس چیست؟

از آنجاییکه روز به روز به تعداد نمادهای پذیرفته شده در بورس اضافه می‌شود قطعاً بررسی همه نمادها برای کاربران کاری وقت­‌گیر و سردرگم‌­ کننده خواهد بود. بنابراین نیازمند ابزاری هستند که با استفاده از آن بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعدادی از نمادها با ویژگی‌های خاص را جدا کرده به دیده‌بان خود افزوده و روزانه فقط نمادها با همان ویژگی‌های خاص که پتانسیل رشد بالایی دارند را مورد بررسی قرار دهند. فیلترنویسی یکی از قابلیت‌های سایت بورس تهران است که در این مسیر کاربران را کمک می‌کند

با استفاده از آموزش فیلتر نویسی می‌توان در بین تعداد بالای سهام شرکت‌هایی که قابلیت معامله در بازار سهام را دارند، سهمی خاص با ویژگی معاملاتی خاصی را از بین حجم بالای اطلاعات در کمترین زمان انتخاب و بررسی نمود. در اصل فیلتر، غربالگری سهم مناسبی از بین تعداد نمادهای موجود در بازار بر اساس دستورات خاص است که منجر به کسب سود قابل توجهی در بازه زمانی کوتاهی می‌شود.

فیلتر نویسی در سایت tsetmc.com بوسیله ابزارهای کاربردی که در آن وجود دارد به معامله‌گران در شناسایی سهام منطبق با ذهنیت فرد برای خرید یا فروش کمک می‌کند. همچنین نیاز به بررسی کل بازار نیست و صرفاً سهم‌های منطبق با آن چیزی که در ذهن مهامله‌گر است را مشخص می‌نماید و باعث می شود که در زمان شما صرفه‌جویی شود و با کاهش استهلاک ذهنی افراد، لذت معامله در بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.

از جمله فیلترهایی که می‌توان با استفاده از این ابزار در بورس به آنها دست یافت، شامل مواردی از قبیل فیلتر حجم معاملات، حجم‌های مشکوک بازار بورس، فیلتر نمادهای منفی، فیلتر صف خرید و صف فروش، فیلتر اختلاف قیمت پایانی و قیمت تابلو، فیلتر ورود یا خروج نقدینگی، فیلتر قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشنده، فیلتر نمادهایی با افت 20 درصد یا بیشتر و مواردی از این دست می‌باشد. البته ذکر این نکته لازم است که در فیلتر نویسی دست کاربر در تعریف شرط باز بوده و می‌تواند اطلاعات را در انواع مختلفی از دسته‌بندی‌ها  فیلتر نمایید.

فیلترنویسی همچنین این امکان را به سهامداران می‌دهد که با فیلتر کردن سهم در شرایط مختلف، قدرت پول و قدرت خریدار و فروشنده را به دست آورده و با توجه به آن، آینده سهم را در کوتاه مدت پیش بینی کنند و معاملات روزانه خود را انجام دهند.

در تعاریف تخصصی، فیلتر نویسی مجموعه­‌ای از دستورات است که به صورت شبه کد­ها یا اسکریپت ها تعریف می‌شود که با بهره‌گیری از یکسری دستورات از پیش تعیین شده، سفارشی و شرطی کردن اطلاعات را برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر می‌کند.

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]

کاربردهای تابلوخوانی و فیلترنویسی بورس چیست؟

در مورد مزایا و کاربردهای این تخصص صحبت زیاد است اما از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رصد سریع، عدم نیاز به نرم افزارهای جانبی، امکان رصد بازار با استراتژی ‌ها و دسته ‌بندی های مختلف، نمایش اطلاعات تکنیکالی و فاندامنتالی به صورت تجمیعی، راحت بودن محیط اسکریپت‌ نویسی
  • فیلترنویسی طرفداران خاصی دارد که روزانه با توجه به سهامی که در فیلترها رصد می‌کنند، اقدام به خرید و فروش سهام می‌نمایند. نحوه اعمال و بررسی فیلترها، مهارتی است که برای یادگیری آن نیاز به آموزش است.
  • تصمیم‌گیری در مورد خرید و یا فروش سهم. یکی از دغدغه‌های اصلی که فعالان این حوزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پیداکردن زمان مناسب برای خرید و فروش سهام مختلف است. با بررسی داده‌های مختلف و قدرت خریدار و فروشنده در تابلو می‌توان دریافت که برای حجم برابر از معامله تعداد خریداران نسبت به فروشندگان در چه وضعیتی قرار دارد. بیشتر بودن تعداد فروشنده‌ها در مقابل خریداران یکی از نشانه‌هایی است که به سرمایه‌گذاران اعلام می‌کند زمان خرید یک سهم فرارسیده است و بالعکس.
  • بدست آوردن نشانه‌های مختلف و اطلاعات از روندهای آتی بازار. با بررسی روندهای مختلف قیمتی در تابلوخوانی و بدست آوردن الگوهایی از جمله تیک صعودی و یا نزولی، محدوده حمایت و مقاومت، بررسی ورود یا خروج پول به سهام و انواع نقش‌های بازار و دیگر تفاسیر داده‌ها می‌توان تحرکات سهام را زیر نظر گرفت و نسبت به هرگونه اقدامی هوشیارانه عمل کرد.
  •  برای مثال یکی از ساده‌ترین نمادهای موجود در تابلو بورس مربوط به معاملات بلوکی است. سازمان بورس برای معاملات با ارزش بالا نوع دیگری از معامله را در خارج از بازار عادی انجام می‌دهد تا نقدینگی بالای آن‌ها بر عرضه و تقاضا تأثیر بدی نگذارد. سهامی که در معامله بلوکی خرید و فروش شود، در تابلو بورس با عدد 2 مشخص است ودر صورتی که در زمان مناسب رخ دهد، می‌تواند نشان‌دهنده اتفاق مثبتی باشد. بنابراین اگر شما با این نمادها و تفسیر آن آشنا باشید می‌توانید پیام آن را دریافت کنید.

[/vc_column_text][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”61722″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_empty_space height=”40px”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

  • مثال دیگری از کاربردهایی که داده‌ها و نمادهای تابلو در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهند، میزان سود و یا زیان یک شرکت خاص است که با نماد eps نشان داده می‌شود. eps و دیگر اطلاعات مربوط به آن از جمله p/e سهام، مشخص می‌کند که در بلندمدت سود یک سهام چه تغییری خواهد کرد و با توجه به آن تصمیم‌گیری برای خریدهای آینده انجام می‌شود.

    حجم اطلاعاتی که تحلیل‌گران از تابلوخوانی در بورس دریافت می‌کنند، بسیار زیاد است و آنچه گفته شد تنها بخشی از داده‌های موجود در آن است. به همین دلیل نمی‌توان اهمیت مفاهیم موجود و تفسیر آن‌ها را نادیده گرفت. از طرفی تسلط بر این داده‌ها نیازمند بهره‌گیری از منابع به روز است. با توجه به آن‌که در کشور ما نیز در حال حاضر کتابی به عنوان مرجع برای این موضوع وجود ندارد، می‌توان استفاده از کلاس‌های آموزشی با اساتید متخصص و باتجربه را به عنوان بهترین گزینه برای فعالان بورس و علاقمندان به این حوزه دانست.

    دوره آموزش فیلترنویسی و تابلوخوانی موسسه آموزشی راتین بورس دارای مجوز برگزاری از کمیته آموزش سازمان بورس می باشد و در این دوره رصد کردن کلی بازار با فیلتر کردن سهم های اصلی در حین معاملات به دانشپذیران آموزش داده خواهد شد تا نمای بهتری از بازار و در نتیجه معاملات موفق تری را برای خود به ارمغان بیاورند.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”40px”][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″ css=”.vc_custom_1595834690845{background-color: #004db6 !important;}”][vc_empty_space height=”55px”][headings heading_color=”#ffffff” heading=”مدت دوره آنلاین
“][/headings][headings heading_color=”#ffffff” heading=”6 ساعت طی 3 جلسه”][/headings][vc_empty_space height=”55px”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″ css=”.vc_custom_1595834680094{background-color: #004db6 !important;}”][vc_empty_space height=”55px”][headings heading_color=”#ffffff” heading=”روزهای برگزاری”][/headings][headings heading_color=”#ffffff” heading=”روزهای فرد”][/headings][vc_empty_space height=”55px”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″ css=”.vc_custom_1595834669345{background-color: #004db6 !important;}”][vc_empty_space height=”55px”][headings heading_color=”#ffffff” heading=”ساعت کلاس”][/headings][headings heading_color=”#ffffff” heading=”19:30 الی 21:30″][/headings][vc_empty_space height=”55px”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space][headings alignment=”” heading=”سرفصل های دوره”][/headings][vc_empty_space][vc_column_text]

آشنایی با امکانات و متغیرهای سایت TSETMC
معرفی توابع فیلترنویسی در سایت TSETMC
آشنایی با انواع روش‌های فیلتر نویسی
ارائه 35 فیلتر تمرینی و مفید
آشنایی با انواع روش‌های فیلتر نویسی (روش ترکیبی)
حل تمرین (آموزش مکمل به روش حل تمرین)
ارائه فیلتر 10گانه ورود پول هوشمند
ترکیب فیلترها با تحلیل تکنیکال
ارائه Template شناسایی اتوماتیک موقعیت خرید و فروش تکنیکالی در بستر متاتریدر
آموزش شناسایی سهام برتر

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”100px”][headings heading_color=”#dd9933″ heading=”فیلم دوره در اختیار شرکت کنندگان در کلاس قرار خواهد گرفت”][/headings][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_empty_space][headings alignment=”” heading=”ثبت نام در دوره”][/headings][vc_empty_space]

اوووپس! نمی توانیم فرم شما را بیابیم.

[/vc_column][/vc_row]